Виховна робота

Виховний процес у школі



Основні завдання:
1.                Гуманізація виховного процесу, що вира­жається у створенні умов для всебічного розвитку особистості, спонукання її до са­моаналізу, самооцінки, саморозвитку, само­виховання.
2.                Підтримка та укріплення шкільних тра­дицій, що сприяють створенню загально- шкільного колективу та прикрашають його життя.
3.                Удосконалення методичної майстерності класного керівника, спроможного компе­тентно і з повною віддачею займатися здій­сненням виховної діяльності та ефективно вирішувати питання виховання школярів.
4.                Розвиток учнівського самоврядування, його роль у НВП.


У вихованні вся справа в тому, хто вихователь. 
                                                               Д. Писарев
Ми живемо в неспокійний час –  час великих роздумів та сподівань. Сьогодні необхідно мислити і працювати по-новому: по-новому будувати процес навчання та виховання, по-новому шукати шляхи вирішення проблем.Результативність виховного процесу в значній мірі залежить від організації методичної роботи з класним керівником. Адже для учня в школі немає ближчої людини, ніж класний керівник. Кому ж іще можна розповісти про негаразди з предмета, про сварку з товаришем чи про щасливу подію в сім’ї? Класний керівник повинен мати мудрість учителя, відповідальність старшого товариша, доброту матері, строгість батька.
К.Д.Ушинський писав: «Найголовнішим у вихованні має бути особистість безпосереднього вихователя, який віч-на-віч знаходиться з учнями. Вплив особистості педагога на молоду душу становить ту силу, яку не можна замінити ні підручниками ні моральними повчаннями, ні системою покарань і заохочень. Важливе значення має дух закладу, але цей дух живе не серед стін, не на папері, а в характері більшості вчителів і від них переходить в характер вихованців». Вдумуючись в ці слова переконуєшся в тому, що насправді саме від класного керівника залежить яким буде клас, яка думка в оточуючих складеться про вихованців. Приклад учителя у вихованні дітей важко переоцінити, тому не можна відривати професійну майстерність вихователя від його особистості. Перше і друге необхідно розглядати в їх нерозривній єдності віддаючи перевагу духовності і культурі педагога.
Концепція виховної роботи школи.
 Національний аспект виховання.
 Національне виховання покликано зберегти систему поглядів, переконань, звичаїв, традицій культурно-історичної спадщини нації. Головними складовими національного ас­пекту виховання є громадське та патріотичне виховання.
За­вданнями національного вихо­вання є:
•  формування національних цінностей, світоглядних позицій, ідеалів українського народу засо­бами фольклору, етнографічних свят і вечорів;
•  виховання поваги до ук­раїнських традицій, звичаїв, куль­тури, державної мови;
•  залучення до виховного про­цесу батьків та родичів, представ­ників громадськості;
•  дотримання народних зви­чаїв, обрядів.
 Інтелектуальний аспект виховання.
Метою інтелектуального виховання є розумовий розвиток
і формування провідних типів мислення учнів. Для підготовки учнів  до роботи в сучасному науково-техногенному світі в  вирішується комплекс завдань:
•  накопичення учнями фонду специфічних знань (термінологія, поняття, символи, закономірності) як бази для розумової діяльності;
•  оволодіння основними розу­мовими операціями (порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, уза­гальнення, систематизація);
•  формування інтелектуальних умінь (слухати й чути, дивитися й бачити, висловлювати думки, працювати з джерелами інфор­мації);
•  виховування інтелігент­ності.
 Морально-етичний аспект виховання.
Морально-етичне виховання спрямоване на формування мо­ральної зрілості особистості — потреб, мотивів і способів діяль­ності. Завданнями морально-етичного виховання в школі  є:
•  формування в учнів мораль­них цінностей, поглядів і пере­конань;
•  відновлення духовності че­рез повернення моральних норм;
•  виховання моральних по­чуттів;
•  вироблення навичок і звичок моральної поведінки, які б стали потребою та реалізувалися в будь-якій ситуації та умовах.
Морально-етичне виховання має забезпечити формування в учнів такої системи моральних цінностей:
•  абсолютно вічні цінності — загальнолюдські цінності, що ма­ють універсальне значення та не­обмежену сферу застосування  (доброта, любов, чесність, гід­ність, справедливість);
•  національні цінності (патріо­тизм, почуття національної гідності, бережливе ставлення до рідної землі, історична пам'ять тощо);
•  громадянські цінності (права і свободи людини, обов'язки перед іншими людьми, ідеї соціальної гармонії, повага до закону);
•  цінності школяра (готовність захищати слаб­ших, турбуватися про молодших тощо);
•  сімейні цінності—моральні основи життя сім'ї, стосунки по­колінь, закони подружньої вір­ності, вірності в коханні, піклу­вання про дітей, любов до батьків, пам'ять про предків;
•  цінності особистого життя, які мають значення, насамперед, для самої людини, визначають риси її характеру, поведінку, стиль приватного життя (поміркованість та стриманість, працьовитість, добропорядність).
 Правовий аспект виховання.
Метою правового виховання в школі  є формування громадянина України на конкретній історичній і національно-державній основі. Пріоритетними завданнями ста­новлення громадянина є:
•  виховання у ліцеїстів поваги до Конституції, законів України, національної символіки;
•  виховання глибокого усві­домлення взаємозв'язку між пра­вами людини та її громадською відповідальністю, що становить правову культуру особистості;
•  вивчення Конституції, прав і обов'язків громадян України, законів і норм співжиття у сус­пільстві.
 Громадянський аспект виховання.
Громадянське виховання — процес формування громадянсь­кості як інтегрованої якості осо­бистості, що дає людині мож­ливість відчувати себе морально, соціально, політично і юридично дієздатною та захищеною.
Грома­дянське виховання в школі вклю­чає такі складові:
• виховання особистості, яка усвідомлює свою належність до українського народу;
• розвиток патріотизму учнів;
•  формування культури міжет­нічних відносин;
•  виховання творчого став­лення до вирішення проблем Віт­чизни;
•  формування правосвідомості учнів (усвідомлення своїх прав, свобод, обов'язків, ставлення до закону, державної влади);
•  формування культури по­ведінки;
• розвиток в учнів мотивації до праці.
 Художньо-естетичний аспект выховання.
Змістом художньо-естетичного виховання школярів  є формування в них загальної культури, естетич­них навичок, тому його основні завдання:
• розвиток уміння відрізнити прекрасне в повсякденному житті, цінувати його у вчинках людей;
•  прищеплення любові до краси рідної природи, до витворів мистецтва, живо­пису, літератури та здібностей і талантів;
• забезпечення умов для їхньої творчої практичної діяльності;
•  оволодіння ліцеїстами цін­ностями та знаннями в галузі сві­тового й народного мистецтва, му­зики, архітектури, усної народної творчості.
 Фізичний аспект виховання.
З метою забезпечення фізич­ного розвитку та комфортного самопочуття кожного учня у навчально-виховному процесі вирішуються такі завдання:
•  формування навичок подо­лання фізичної і психологічної втоми;
• створення умов для повно­цінного відпочинку, формування вмінь відпочивати;
•  залучення учнів до занять фізкультурою та спортом;
• виховання свідомого став­лення до свого здоров'я і здоров'я оточуючих людей як вищої со­ціальної цінності;
•  формування гігієнічних на­вичок та навичок здорового спо­собу життя, збереження і покра­щення фізичного й психічного здоров'я;
• удосконалення психічної підготовки учнів до активного життя;
• вироблення навичок фізич­ного самовдосконалення і самозагартування.
Екологічний аспект виховання.
Метою екологічного вихо­вання є формування екологічної культури вихованців  як форми ре­гуляції взаємодії людини з при­родою. Вона досягається шляхом вирішення таких завдань:
• виховання розуміння сучас­них проблем навколишнього се­редовища й усвідомлення їхньої актуальності для всього людства, своєї країни і рідного краю;
• формування почуття відпові­дальності за стан навколишнього середовища на національному і глобальному рівнях;
• розуміння цінності при­роди як національного багатства країни;
•  формування знань та вмінь дослідницького характеру, спря­мованих на розвиток творчої і ді­лової активності при розв'язанні екологічних проблем, життєвих ситуацій;
• оволодіння учнями нор­мами екологічно грамотної по­ведінки;
•  залучення учнів до актив­ної природоохоронної діяльності на основі набутих
 Трудовий аспект виховання
Трудове виховання в ліцеї спрямоване на формування пра­целюбної особистості, цивілізова­ного господаря, який свідомо ста­виться до праці як вищої цінності людини і суспільства в умовах ринкових відносин. Завданнями трудового виховання в школі є:
• формування в учнів ро­зуміння загальних основ сучас­ного виробництва;
•  виховання свідомої життєвої потреби до трудової активності, ініціативи;
•  виховання дисциплінова­ності, організованості, береж­ливого ставлення до природних багатств.
 Економічний аспект виховання
Метою економічного вихо­вання учнів  є формування їхнього нового економічного мислення та свідомості, готов­ності діяти творчо, застосовувати отримані знання на практиці. Ця мета реалізується через виконання такихзавдань:
• освоєння учнями через рольові ігри економічних ролей і позицій у сучасному світі;
•  озброєння учнів теоретич­ними знаннями, практичними вміннями культури праці, розви­ток здібностей до певного виду діяльності;
• виховання особливих рис характеру: самоорганізації, лідер­ства, бережливості, ініціативності, діловитості, дисциплінованості, бачення перспективи;
• формування підприємниць­кої компетентності та культури;
• вироблення чіткого уявлення про наукові закономірності ринко­вих відносин;
• виховання розумових по­треб, формування здібності спів­відносити власні потреби з ма­теріальними можливостями;
•  виховання свідомого став­лення до вибору майбутньої про­фесії в умовах ринкових відносин;
• навчання партнерству, умінню працювати в колективі.


Немає коментарів:

Дописати коментар